Salgstricks – Præsentation af dig selv – Introduktionsfasen

Hej med jer,

Jeg er salgscoach, og har selv været sælger i snart et årti. Jeg har læst et par tråde om hvordan man booker møder, sælger, tager kontakt til nye kunder osv. Her er et lille og hurtigt råd, når du skal sælge eller booke møder:

Præsentation af dig selv, dit firma og din begrundelse for at ringe (introduktionsfasen) er det VIGTIGSTE i en salgsdialog i telemarketing. Og sågar også det korteste. Det tager sådan set ikke længere end 5 sek at præsentere dit navn, og fra hvilket firma du ringer. Dernæst måske yderligere (helst max) 5 sekunder til at fortælle HVORFOR du ringer.

Dette er introduktion af dig selv og dit formål med, at du lige har forstyrret en person, der IKKE KENDER DIG.Som personer, og det gælder alle fra lederen, kassedamen, gartneren osv. giver en stemme vi kender i forvejen os mere sikkerhed/tryghed, og derigennem yder vi mere opmærksomhed til indholdet af det, der bliver sagt. Psykisk er vi mindre opmærksomme overfor lyd/stemme, vi ikke kan nikke genkendende til.

Samtidig en anden vigtig faktor, der spiller ind.. Udover at vi er en ukendt stemme, giver vi personen “ukendte” oplysninger. Eksempel:

Goddag, du taler med Morten Andersen, jeg ringer fra Andersen webdesign, og vil gerne fortælle dig kort om vores webdesign tilbud… bla bla..”

Hvis vi lige samler op her. Vi har netop givet “Kunden” en masse nye oplysninger, han ikke lige havde i tankerne for 10 sek. siden..

Psykisk og ubevidst foregår der følgende tanker hos kunden:
1. Morten (Hvem er morten?)
2. Andersen (Ja, Andersen.. hmm)
3. Andersen Webdesign (Hvad er det for et firma)
4. Webdesign (Hvad skal jeg bruge webdesign til)
5. Webdesign tilbud (Jeg har ikke bedt om noget tilbud..
6. Tilbud (Det her kommer til at koste mig penge)

Ja, sådan tænker faktisk mange kunder.. og mere til endda.. de er i fleste tilfælde bare ikke selv klar over det.

Det kan naturligvis diskuteres, om man skal nævne “tilbud” i introduktionen.. JEG ville gøre det, da jeg, som sælger, godt kan lide at gå til sagen med det samme. Andre ville måske ikke, for netop IKKE at skabe “udgift” tanken hos “kunden” allerede ved introduktionen.. Nåh.. tilbage til emnet 🙂

Det jeg gerne vil fortælle jer med det her er, at HVIS vi snakker for hurtigt, mumler, altså ikke tydeligt nok.. så skaber vi ikke “sympati” hos kunden.. Sympati for en rar og tydelig stemme.. Og accept på at vi SOM en ganske fremmed person, kan tage kundens tid i 5-10-20 minutter… Derfor oplever man til tider “Jeg har ikke tid”, “Jeg er ikke interesseret” og bla bla..

Mange sælgere (Og jeg har virkelig coachet MANGE) har desværre en tendens til, at se på introduktions fasen som “noget der bare skal overstås, så vi kan komme til sagen”.. NEJ, kære ven.. Introduktionsfasen er (efter min mening) nok det aller vigtigste i fleste tilfælde.

Så mit råd er.. Selvom DU har været igennem introduktionsfasen en million gange, så er det stadig første gang “kunden” hører dig bruge den. Og det har altid gjort det sværere for mig, når jeg præsenterer mig selv.. “William Atak“. Og kunden tænker.. “ATAK?? Hvad i alverden er det for en bevægelse??”.

Håber I kan bruge det til noget..

William Atak

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *