Forberedelse inden salgskontakt

Forberedelse inden kontakt til kunden er faktisk en ret væsentlig del af salget. Desværre glemmer en del sælgere dette. Der er stor forskel på forberedelse. En key account manager der skal tage kontakt til en kunde i million-klassen har naturligvis en længere forberedelses periode end telemarketing sælgeren, der skal kontakte 100-150 emner pr. dag. Dog behøver forberedelse ikke være mere end 5-10 sekunders overvejelse og billeddannelse af branchen, navnet, byen, telefonnummeret osv. Kort eller lang forberedelse ? alt kan have betydning for salget. Her er blot et par eksempler:

Forberedelse inden salgskontakt


Branche:
-Â Er der sket noget nyt indenfor den branche på det sidste, der kan have betydning for hvorfor de netop skal købe mit produkt/min service?
-Â Konkurrence i branchen?

Navnet:
-Â Firmaets Navn ? Er det gammeldags? (Eks.: Jørgensens Eftf.) Er det moderne? (Eks.: Jørgensen Vision & Marketing)
-Â Kontaktpersonens navn ? Er det en mand eller kvinde? Retter mit produkt sig mere imod det ene køn end det andet?



Byen:
-Â Er der konkurrence i byen?Â
-Â Er det en stor eller lille by?

Telefonnummeret:
- Er det et mobilnummer? (Skal jeg være opmærksom på om jeg fanger personen ude i ”marken”?)
-Â Er det et 80-nummer? (Størrelse på virksomheden)

Der er mange hurtige overvejelser man kan tage med i en god forberedelse. En grundigere forberedelse er bl.a. at tjekke virksomhedens hjemmeside. En god sælger forbereder sig ved at læse om virksomhedens historie, vision/mission og produkter. Hvis ikke det gøres, kan man komme til at stille ”dumme” spørgsmål, der viser at man ikke har forberedt sig nok. Kender man dog til en masse om firmaet, kan det have et stort plus, for man har jo en masse fælles at snakke om. Og tænk hvis du under vision/mission gik glip af, at virksomheden har en vision om at udvide indenfor netop det du arbejder med (sælger).

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *