Ulemper ved salg

Jeg er nu ikke meget for at fremhæve ulemperne ved salg, da jeg personligt brænder for salgsarbejdet. Men med 10 års erfaring som sælger og ca. 5 års erfaring som salgscoach, har jeg, både på egen krop og på sælgere, jeg har coachet, bemærket de negative sider ved salg.

Først og fremmest vil jeg gerne opridse, at intet arbejde er nemt. Salg er sværere! For de personer, der brænder for og nyder at sælge, er et salgsjob ikke særlig svært ”fysisk”. Det er ikke særlig svært at udføre den fysiske del af arbejdet, men ”psykisk” kan selv den bedste sælger blive påvirket. For et salgsjob stiller krav på sin måde, som intet andet job gør. For andre er den ”fysiske” del også det hårdeste, hvorfor der tit og ofte er en del udskiftning i salgsafdelinger.

Her er nogle af ulemperne ved salg:



- Der er ikke plads til en dårlig dag. En sælger SKAL og KAN ikke lade f.eks. problemer i sit privatliv afspejle sig på arbejdet. En sælger påtager sig et ansvar og er nødt til at ”spille en rolle” når vi er på kundebesøg eller har en kunde i røret. Det er vigtigt at huske, at vi ikke repræsenterer os selv, men et firma/et produkt. En kontormedarbejder kan godt tillade at have en dårlig dag, så længe de udfører det daglige arbejde. Det kan vi sælgere IKKE.
-Â En sælger får et meget stort ansvar og det er et budget, der skal indhentes. Sælgernes indtjening betaler omkostningerne på arbejdspladsen.
-Â Har en sælger en dårlig periode, er personen ikke sikret en fremtid på arbejdspladsen, medmindre arbejdsgiveren godt er klar over, at det blot er en periode.
-Â Kunden har altid ret! Selvom det er et generelt fænomen i alle virksomheder, får det en alvorlig betydning i et salgsarbejde.
- Både som kørende sælger eller telesælger kan du have én eller flere dårlige dage, hvor du får nej efter nej. Ved næste kunde skal du igen lade op og udstråle samme glæde.
-Â En sælger skal VIRKELIG arbejde hårdt for at gøre sig fortjent til sin løn
-Â En sælger bliver målt hele tiden
-Â En sælger skal have en stærk personlighed og kunne klare presset. For et salgsarbejde kræver nosser og gå-på-mod.
-Â En sælger skal både kunne være en teamplayer og enespænder. At være det ene dur ikke.
- En sælger skal kunne motivere sig selv på et splitsekund. Derfor er det meget vigtigt at finde personer og faktorer der kan motivere én.
-Â En sælger skal være et konkurrencemenneske, for en salgsafdeling er konkurrencepræget.

Nogle af ovennævnte punkter ser jeg som fordele. Men det er generelt disse faktorer der gør, at nogle søger væk fra salgsstillinger. Nogle gange er det en skam, da det desværre skyldes en dårlig arbejdsplads. Jeg har kendt mange sælgere, der kunne være blevet ekstremt dygtige. Men desværre er de blevet skræmt og aldrig kunne tænke sig at sælge igen. En skam!

William Atak

Læs også Fordele ved salg

Share on Facebook

One comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *