Køb er ikke en udgift, men en god handel

Under en salgssamtale med en kunde er det ekstremt vigtigt, at der ikke blot tænkes i ”Køb og Salg”. Kunden må ikke tænke ”Dette er en udgift (køb)” og sælgeren må ikke tænke ”Dette er en indtægt (salg)”.

Vigtigst er det, at kundens behov for vores produkt eller ydelse skabes. Der skal skabes en balance i handlen, så begge parter kommer væk fra køb/salg tanker og bliver enige om at man lige har gjort en god handel.

Der er naturligvis forskel på kundetyper og kontakten. Har sælgeren taget kontakt til kunden? Har kunden taget kontakt til sælgeren? Er det nysalg eller gensalg? Er det telefonsalg eller kundebesøg?



Der er stor forskel på hvordan man tackler de forskellige situationer og hvordan selve handlen ender. Fælles for ovennævnte situationer er, at ligegyldigt i hvilken salgssituation en sælger står i, vil kunden generelt ikke bruge sin tid på sælgeren, hvis der ikke er interesse for produktet/ydelsen. Så vi kan i princippet godt sige, at det første behov allerede er afdækket ? nemlig interessen for dét vi sælger. Derefter handler det om at dække alle de andre behov, så der gøres en god handel og ikke ”sælges/købes”.

Læs Behovsafdækning

William Atak

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *