Warning: Use of undefined constant widget_share_on_facebook_register - assumed 'widget_share_on_facebook_register' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/skygge.dk/public_html/wp-content/plugins/share-on-facebook/shareonfacebook.php on line 269
Salgsundervisning – SKYGGE.DK

Salgsundervisning

I ethvert job, hvilket det også er med salg i aller højeste grad, er det vigtigt at få den nødvendige viden i form af undervisning. Fleste salgsvirksomheder har enten en erfaren salgschef / salgscoach eller får et eksternt coaching firma til at undervise sælgerne på eller udenfor arbejdspladsen. Det kan variere meget fra et par timers undervisning til måske en hel uges kursusforløb. Vigtigst er hvad den enkelte sælger lærer af undervisningen og hvordan det bidrager til den enkeltes personlige og salgsmæssige udvikling.



Undervisning i salg bør efter min mening ikke kun vare nogle timer, især når det er et helt hold af 10, 20 eller 50 sælgere på én gang der skal deltage i undervisningen. Hvis vi tager et eksempel med 20 sælgere og 3 timers undervisning. Med pauser vil hver time aktivt vare ca. 50 min. Og her ser jeg bort fra smalltalk og pjatteri, der tit og ofte opleves i salgsafdelinger. Ergo varer hele forløbet 2,5 timer / 150 minutter. Salgscoachen har 7,5 minutter til den enkelte sælger.

I en af mine tidligere artikler gjorde jeg opmærksom på, at INGEN sælgere er ens. Meget simpelt grundlag er, at INGEN sælgere har akkurat samme kunder. Hver enkel sælger oplever forskellige ting og møder forskellige mennesker på hver deres måde. Derfor kan et udvidet undervisningsforløb / coachingforløb ikke generaliseres, så alle sælgere får lige meget ud af det (Medmindre det er en helt almindelig undervisning i salg og salgets forløb til nystartede sælgere).

En sælger der gerne vil have noget af undervisningen skal først og fremmest føle sig inspireret af underviseren. Dernæst kommer det bedste resultat ved at underviseren og sælgeren er på tomandshånd mest muligt. Underviseren er nødt til at kende den enkelte sælger og dennes svage sider, for at kunne rådgive og lære fra sig. Om 7,5 minutter gennemsnitligt er nok til at give nok input og værktøjer kan åbenbart diskuteres, da mange konsulentvirksomheder tilbyder denne form for kortvarige undervisningsforløb. JEG er dog ikke helt enig.

William Atak

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *