Hver kunde er en oplevelse

kundeoplevelser

En sælger skal ved hvert kundebesøg / kundesamtale være besluttet på at lære noget. Det er som at spille fodbold. At spille en kamp med holdkammeraterne til træning er ikke det samme som at spille en rigtig fodboldkamp. Jo flere kampe du spiller, des bedre bliver du. Kampens hede i salg er også meget lærerig og kan ikke sammenlignes med cases ved salgsundervisning / salgscoaching. Derfor skal du som sælger være åben for at lære af hvert kundebesøg / kundesamtale, hver indvending, hvert nederlag og hver succes du oplever.

– Hvad gjorde jeg forkert?
– Hvad gjorde jeg rigtigt?
– Hvordan behandlede jeg en bestemt indvending?
– Var min indvendingsbehandling god eller dårlig?
– Glemte jeg noget?
– Kunne jeg gøre noget anderledes?
– Hvorfor kunne jeg ikke lukke denne ordre i dag?



Det er en god ide at evaluere et kundebesøg / kundesamtale. For telesælgere kan det naturligvis være svært at evaluere hver samtale, der har fundet sted. Men en god tommelfingerregel er, at evaluere hver samtale der har varet længere tid end f.eks. 5 minutter. En evaluering behøver ikke at tage mere end 3-5 minutter. En kørende sælger kan nemt evaluere mødet på vej til næste møde, på vej til kontoret eller på vej hjem. Telesælgere kan, alt efter hvor mange ”gode” samtaler de opnår i løbet af en dag, sætte samlet ca. 15-30 minutter af dagligt til evaluering af samtalerne. For nogle kan det muligvis godt virke som tidsspilde, da sælgeren i den tid ikke har effektiv ringetid, men på sigt gavner det ekstremt meget; hvis det gøres rigtigt.

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *