Salg & Omgivelser

Sælgerens omgivelser spiller en stor rolle for resultaterne der skal skabes. Omgivelserne på en arbejdsplads er det vigtigste for sælgeren. Det kan være omgivelser som arbejdsplads, arbejdsforhold, kolleger, firmapolitik, uddannelse m.m.

Arbejdsplads:
Hyggelige og brugbare, men professionelle omgivelser er i gennemsnittet de bedst resultatgivende omgivelser for en sælger. En sælger skal ikke være klistret op ad en kollega, men må heller ikke sidde alene. Teamplay og teamspirit er vigtig, hvor en sælger ikke må føle sig overvåget eller begloet.

Salgschef:
Skal være forstående, men ligeledes en principfast chef. De fleste sælgere er ligeledes også ledertyper. Derfor kræver det, at chefen hverken træder på sælgeren eller lader sig blive trådt på, men træder i karakter som en chef man kan komme til på både en god og dårlig dag. Gensidig forståelse og samarbejde er vigtig mellem chef og ansat. Chefen skal formå at skabe respekt af kærlighed og ikke respekt af frygt. Sælgere der vælger at stoppe på en arbejdsplads skyldes tit og ofte fordi sælgeren ikke kan enes med chefen.



Firmapolitik:
I en virksomhed er det vigtigt at bevare en struktur i firmapolitikken, der giver rare arbejdsforhold.

Uddannelse:
En sælger skal kunne udvikle sig med hjælp og støtte fra arbejdspladsen. Det kan bl.a. være coaching og undervisning på arbejdspladsen eller eksterne uddannelser. En sælger der får noget, har lyst til at yde noget.

Jeg vil dog også gøre opmærksom på, at sælgere er en hel speciel ”race”, der ikke altid finder sig i modgang, selvom det til tider kan være indbildt eller selvforskyldt modgang. Sælgere kan derfor være både den vigtigste men også den mest følsomme brik, hvor der er meget på spil.

William Atak

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *