Outsourcing af salg

Flere og flere danske virksomheder vælger at outsource deres salgsopgaver til eksterne salgsorganisationer. Telemarketingvirksomheder i Danmark har de seneste 5-10 år haft stor udvikling i form af salgsopgaver. Lige fra små til store virksomheder i Danmark vælger at benytte sig af outsourcing.

Jeg har forsøgt både at outsource en salgsopgave og ligeledes at tage en salgsopgave ind. Her er mine oplevelser med outsourcing:

Fordele:
-Â Meget afhængigt af salgsopgavens størrelse og antal personale / sælgere, kan det faktisk gå hen og blive en besparende løsning, da virksomheden der outsourcer en opgave, sparer udgifter til drift, plads og supervisor / teamleder / salgschef. Alle telemarketingfirmaer har en supervisor, der påtager ansvar for hver enkel opgave der kommer ind. Denne supervisor sidder med ansvar for flere opgaver, og derfor kan udgiften til denne spredes mellem flere af telemarketingsfirmaets kunder.
-Â Der spares en del tid på administration i form af løn, ferie, sygdom osv. Her er der bestemt meget at spare for små virksomheder, der i forvejen måske ikke har nogen administration.
-Â Det er telemarketingfirmaets ansvar at opnå de budgetter, der er aftalt mellem parterne. Er telemarketingfirmaet ramt af sygdom, er de forpligtet til at sætte flere mennesker på opgaven for at kunne nå budgettet. Her skal det dog lige siges, at der tit og ofte godt kan vises gensidig forståelse.
-Â Et telemarketingfirma er (bør være) professionel indenfor salg og kan skabe mere.
– De sidder med de rette systemer



Ulemper
-Â En virksomhed har ikke personlig føling med og indflydelse på opgaven til daglig.
-Â Der er ingen personlig kontakt med medarbejderne.
- Der er meget udskiftning af salgspersonale, der resulterer i at opgaven tit og ofte har en ”grøn” medarbejde siddende.
- Når der kommer nye opgaver ind i et telemarketingfirma, flyttes der rundt på medarbejderne. Sidder der en dygtig salgskonsulent på din opgave, kan du risikere at denne bliver flyttet over på en anden opgave ”for at imponere” den nye kunde. Da du er eksisterende kunde, er du nemmere at tilfredsstille end den nye kunde.
-Â Nogle telemarketingfirmaer har et hav af undskyldninger.
-Â Telemarketingfirmaer indrømmer sjældent deres fejl.
-Â Der er mange, både små og store, useriøse telemarketingfirmaer. Derfor skal de vælges med omhu og kontakt gerne deres referencer.

Share on Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *