SALG: Salgstilbud

Et salgstilbud kan være lige fra et meget pænt og detaljeret tilbud vedhæftet f.eks. som et PDF dokument, til en kort mail, hvor tilbuddet er sat op i korte træk i selve mailen. Begge metoder har både sine fordele og ulemper, dog giver det salgstilbud, der er sat pænt op, en mere seriøst indgangsvinkel hos kunden, når der skal vælges mellem konkurrenten og dig.

Jeg har brugt begge metoder og har faktisk svært ved vurdere hvilken metode, der har størst salgsresultat. I sidste ende vil jeg mene, at man skal vurdere kunden, om der overhovedet er et behov for at bruge adskillige timer til at sætte et pænt og detaljeret tilbud op.

Fordele ved detaljeret salgstilbud
Som sælger opfattes du mere engageret i kunden, kundens behov og dit arbejde. Du er grundig i dit tilbud og det bærer tydelig præg af at der er brugt meget tid på det. Er kunden perfektionist og grundig, vil du helt sikkert blive foretrukket, da du afspejler kundens personlighed ved at lave et tilbud, der til punkt og prikke lugter af perfektionisme.

Ulemper ved detaljeret salgstilbud
Den eneste ulempe jeg egentlig kan komme på er, at man bruger en helvedes masse tid på at lave sådan en pænt og detaljeret tilbud med beskrivende tekster og billeder. Den tid kan sagtens bruges mere flittigt – nemlig til at sælge. Så vurder hver enkel kunde og hvert enkelt tilbud og brug din tid fornuftigt. Igen er det vurderingsspørgsmål om den enkelte kunde overhovedet har brug for et detaljeret tilbud, der er sat pænt op. Sådan et tilbud kan også være for tungt og uoverskueligt, hvorfor din konkurrent vil blive valgt, da hans/hendes tilbud er mere enkelt.

Fordele ved enkelt salgstilbud
Du sparer først og fremmest en masse tid og kan bruge tiden på at sælge endnu mere. Du har ligeledes mere tid til andre tilbud, samt at det enkle tilbud kommer ud til kunden hurtigere.

Ulemper ved enkelt salgstilbud
Du opfattes ikke særlig seriøs og egentlig også som lidt doven. Kunden, der forventede et detaljeret tilbud, føler ikke du værdsætter denne og af den grund heller ikke det arbejde du skal udføre. Oplevelsen er negativ og resultatet forventes at være utilfredsstillende.

Detaljeret salgstilbud eller enkelt salgstilbud?
Hvordan finder man så ud af hvilket salgstilbud den enkelte kunde forventer at få? -Det kan virkelig være svært, men her er et par gode råd:

– Læs din kundes personlighed. Er personen perfektionist og grundig eller et rodehoved med fart på.
– Har du skabt et godt forhold til kunden til det indledende salgsmøde, er der intet galt i at spørge om hvordan kunden ønsker at modtage tilbuddet. “Er du til et tilbud i korte træk eller skal jeg gå i detaljer med det, kære kunde?”
– Vurder din tid grundigt. Er der plads til at bruge 2-3 timer på det store tilbud. Husk at tid er penge – især for sælgere!

Du bestemmer selv hvilket salgstilbud
I fleste tilfælde kan du godt selv bestemme, på vegne af kunden, hvilket tilbud denne skal have. Ved du på forhånd, at du har travlt, kan du snige en hurtig bemærkning ind og forberede din kunde på tilbuddet. Så er der ingen overraskelser: “Jeg laver et hurtigt tilbud til dig i korte træk og du siger endelig til, hvis du gerne vil have udspecificeret det. Så skal jeg med glæde gøre det, kære kunde!”

Share on Facebook

One comment

  1. Rigtig godt indlæg med gode tips til at opbygge salgstilbuddet… Kunne du ikke poste et eksempel på et salgstilbud du har lavet?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *